חינוך אנתרופוסופי (וולדורף)

שיטת חינוך ולדורף גובשה בתחילת המאה ה20 על ידי המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות, רודולף שטיינר (1861- 1925).

בית הספר הראשון ברוח זו הוקם בעיר שטוטגרט שבגרמניה, בעקבות פנייתו של מנהל מפעל "ולדורף אסטוריה" לרודולף שטיינר, להקים לילדי הפועלים במפעל שלו, בית ספר ברוח רעיונותיו. מאז התפשטה שיטת חינוך ולדורף ברחבי העולם וכיום קיימים מאות בתי ספר בעשרות מדינות, המלמדים ומחנכים בשיטה זו. בתי הספר ולדורף ידועים גם בשם בתי ספר אנתרופוסופיים. בישראל לבד, הוקמו עד היום למעלה מ 40 בתי ספר יסודיים ותיכונים, גנים וסמינרים, המשלבים ומיישמים שיטת חינוך זו, ביחד עם המסורות היהודית והערבית ובהקשר לתרבותה של מדינת ישראל.

במערכת החינוך המקובלת יש התייחסות בדרך כלל כמעט רק לפן הרציונלי. בגישה הרב תחומית השלמה בחינוך ולדורף, רואים את ישות הילד כשלמות הכוללת בתוכה צדדים וגוונים רבים, ניתנת התייחסות ליכולת חברתיות, כישרון בתחומי האומנות, במלאכת- היד, יצירתיות וכן התייחסות לצדדים המוסריים של הילד, ליוזמות וכושר ביצוע בתחומים השונים.       

חינוך ולדורף שם במרכז תפיסתו החינוכית ורואה את הילד קודם כל כישות מתפתחת, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך כשלעצמו. הילדות נתפשת כתקופה של הבשלה, של צמיחה פנימית ושל התפתחות הדרגתית של כשרים, איכויות והבנות. הגישה הכוללת לילד, תוכניות הלימודים, המתודות ודרכי הלימוד, האווירה הלימודית, סביבת הלימוד וכל שאר האלמנטים של חיי בית הספר, מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי שבו נמצאים הילדים.

מקור: "חינוך ולדורף, גלעד גולדשמידט ומיכל בן שלום" 

חינוך מונטסורי

את השיטה המונטסורית פיתחה לפני למעלה מ-100 שנה מריה מונטסורי, מדענית, רופאה, פסיכיאטרית ומחנכת איטלקיה, והראשונה שזכתה לתואר דוקטור בארצה. בסיס השיטה שפיתחה מונטסורי נשען על הטענה שילדים לא לומדים דרך מורים, אלא מתוך דחף פנימי וסקרנות מולדת. מטרתה היתה לפיכך למצות את הפוטנציאל הגלום בכל ילד וילדה.

באמצעות התצפיות והניתוחים המדעיים שלה, גילתה ד"ר מונטסורי שסקרנותם הטבעית של הילדים, מובילה אותם ללמוד באופן עצמאי ובקצב שלהם, ועלינו ליצור את הסביבה האידיאלית שבה התלמידים יכולים לבחור את הפעילויות שמתאימות להם ולרמת ההתפתחות שלהם.

פילוסופיית החינוך שמה את עצמאותו ויכולותיו של הילד במרכז ומדגישה את התפתחותו האינטלקטואלית, החברתית, הרגשית והרוחנית. הכיתה והמורים יספקו מגוון פעילויות אפשריות המתאימות לגיל, כדי להנחות את התהליך מבחוץ, והילדים יעבדו לבד ובקבוצה כדי לגלות ולחקור את הידע של העולם ולמקסם את הפוטנציאל שלהם. כך ילמדו דרך החוויה ויניחו בסיס איתן ללמידה לכל החיים, ואהבה ללמידה.

© 2024 עומר – צעצועים וחומרי יצירה ברוח האנתרופוסופיה. עומר – צעצועים וחומרי יצירה ברוח האנתרופוסופיה.

עיצוב - אביב סמארט דיזיין, בניה - שמרת דיגיטל - מומחה מחשוב ואינטרנט

דילוג לתוכן